Artikel | Datum: 04-11-2010


Vervlechting kan oplevering infrastructurele werken versnellen

Door: DHV



De realisatie van grote infrastructuurwerken zijn te versnellen wanneer de contracten ervoor gelijktijdig met in plaats van ná voltooiing van planprocedures worden opgesteld. Een bijkomend voordeel van deze vervlechting van de planprocedure en het inkoopproces, is dat aannemers betere en creatievere oplossingen kunnen aandragen.

“Hoe eerder inkopers en aannemers bij de planprocedures betrokken worden, des te beter”, meent Elske Bosma, adviseur contract- en projectmanagement. “Omdat ze de mogelijkheden niet kennen, kiezen opdrachtgevers helaas nog niet vaak voor vervlechting.” Vervlechting van plan- en inkoopprocessen kent zo zijn eigen aandachtspunten. Allereerst is vervlechten alleen mogelijk bij geïntegreerde contractvormen als Design & Construct. Zolang overheden kiezen voor uitgewerkte bestekken met gedetailleerde specificaties, wordt te weinig gebruik gemaakt van de praktijkervaring van de aannemers.

Knooppunten
Een ander aandachtspunt is dat overheden en marktpartijen nog geen definitieve afspraken kunnen maken zolang de plan- en inspraakprocedures nog niet zijn afgerond. “Het is daarom belangrijk om vooraf na te denken over waar het planstudieproces en de inkoop elkaar weer tegenkomen. Dit noemen we knooppunten.”, zegt Bosma: “Degenen die bij de overheid de inkoopcontracten opstellen en die de planstudies uitvoeren, doen er goed aan om in een vroeg stadium een gezamenlijke inkoopstrategie vast te stellen waarbij vervlechten serieus wordt overwogen.”

DHV heeft goede ervaring met vervlechting, onder andere bij de projecten Tweede Coentunnel, Spoedaanpak A27/A28 en A2 Maastricht. Bij A15 MaVa zijn de planstudie en contractering parallel aan elkaar voorbereid; dat lijkt sterk op vervlechting. Momenteel zijn we betrokken bij het project ViA15, de doortrekking van de A15 naar de A12. Vanaf een vroeg stadium werken we aan de vervlechting van de Trajectnota met de bijbehorende MER en de aanbestedingsprocedure.

Info: elske.bosma@dhv.com



Deel dit artikel:                   





A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt files knooppunt Hoevelaken aan
Nieuwsbericht
Langdurige samenwerking tussen Heijmans en Schiphol
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt fase 1 uitbreiding A1 Apeldoorn-Azelo aan Heijmans
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt groot knelpunt op A15 aan
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Event
Heijmans pakt wegenproject N280 Roermond aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
N272 Boxmeer - Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Nieuw asfaltmengsel zorgt voor minder tanken en minder CO2
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht








[Banners]