Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-11-2017


Ambitie N33 Midden: volledig energieneutrale rijksweg




Provincie Groningen en Rijkswaterstaat spreken de ambitie uit dat de N33 Midden als volledigenergie neutrale rijksweg wordt aangelegd. Dit betekent dat naast het energieverbruik van de weg ook het energieverbruik van de aanleg van de weg wordt gecompenseerd. Dit is tot nu toe nog niet eerder toegepast bij een rijksweg.

'We gaan voor de N33 Midden als volledig energieneutrale rijksweg.' Dat zei Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde van de provincie Groningen donderdagmiddag 29 november 2017 tijdens de presentatie van de plannen voor de weg.

Slim en groen
De provincie Groningen en Rijkswaterstaat willen dit realiseren door marktpartijen uit te dagen het energieverbruik bij de aanleg van de weg zo laag mogelijk te houden. Vervolgens moet voor een volledig energieneutrale weg de CO2-uitstoot gecompenseerd worden. Daarvoor kunnen bestaande technieken gebruikt worden zoals zonnepanelen, maar ook nieuwe innovatieve technieken. Daarnaast is het streven de N33 zo circulair mogelijk aan te leggen. Dit betekent slim gebruik maken van materialen zodat deze hergebruikt kunnen worden. Kortom, een slimme en groene aanpak.

Duurzaamheid, juist hier
Met deze ambitie zetten de provincie Groningen en Rijkswaterstaat hoog in op duurzaamheid. Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde van provincie Groningen licht toe: 'Duurzaamheid is vanaf de start een belangrijke ambitie van het project. Juist in dit gebied, waar de effecten van het gebruik van fossiele brandstoffen dagelijks merkbaar zijn, moeten we investeren in duurzaamheid.'

Circulair werken aan de N33 Midden
Rijkswaterstaat wil een bijdrage leveren aan de energietransitie en de CO2-uitstoot verminderen en heeft als doelstelling dat alle netwerken in 2030 ten minste energieneutraal zijn en circulair ontworpen. De duurzaamheidsambitie voor de N33 Midden sluit hier prachtig bij aan.

Agnes Bernhardt, districtshoofd van Rijkswaterstaat: 'De ervaring die we bij de N33 Midden opdoen, is een impuls voor de ontwikkeling naar circulair werken in 2030. Het uitgangspunt daarbij is 'leren door doen', samen met marktpartijen.'



Deel dit artikel:                   





Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Heijmans pakt wegenproject N280 Roermond aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
N272 Boxmeer - Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Nieuw asfaltmengsel zorgt voor minder tanken en minder CO2
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Strooiwagens Rijkswaterstaat afgelopen winter 14 keer de wereld rond
Nieuwsbericht
Prijsvraag voor innovatieve asfaltrand
Nieuwsbericht
Van wasmachine naar wegdek: label voor wegdekken
Nieuwsbericht
Het CROW Infradebat 2017
Weblogposting
Verbeterd bitumineus membraan voor SAMI-asfaltwapening
Weblogposting
De handen ineen en de mouwen opgestroopt op het Rondom GWW-plein op InfraTech 2017!
Weblogposting
Wegdekreflectie: de verbinding tussen wegdek en verlichting
Nieuwsbericht
Studenten welkom tijdens InfraTech
Weblogposting
Minister Schultz van Haegen opent InfraTech 2017
Nieuwsbericht








[Banners]