Nieuwsbericht | Datum: 11-10-2018



Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught




Rijkswaterstaat start een proef met dynamische maximumsnelheden op de snelweg A2. Het doel is de doorstroming te verbeteren op het traject vanaf knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal, in noordelijke richting. De proef start deze week en duurt tot en met november 2018.

Voor het traject A2 Deil-Vught wordt momenteel een verkenning uitgevoerd. Op lange termijn zijn wellicht investeringen in infrastructuur nodig. Aangezien doorstroming en bereikbaarheid nu ook onder druk staan, proberen we met een aantal kleinschalige maatregelen tevens op korte termijn verbeteringen aan te brengen.

https://www.mirta2deilvught.nl
Eén van deze kleine ingrepen is mogelijk het invoeren van dynamische snelheidslimieten in noordelijke richting tijdens drukte. Dat zijn vaak de ochtend- en avondspitsen, maar kunnen ook andere perioden zijn. Om de effecten van de ingreep te meten, starten we nu een proef. Op basis van het verkeersaanbod wordt via de matrixborden boven de weg de wettelijke maximumsnelheid in de spits aangepast naar 90 km/h. Dit gebeurt vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Met deze maatregel willen we de kans op schokgolven door rembewegingen verkleinen, zodat het aantal files en kop-staartbotsingen mogelijk afneemt.

https://www.mirta2deilvught.nl
Uit analyses blijkt dat op het A2-traject van knooppunt Empel tot net voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal geregeld zogenoemde schokgolven optreden. Bijvoorbeeld door rembewegingen omdat de weg bij knooppunt Empel van 5 naar 3 rijstroken gaat vlak voor de Maasbrug, gevolgd door traject met veel instromend verkeer. Dit leidt tot ongevallen en files waarin ook weer aanrijdingen plaatsvinden, met nieuwe files tot gevolg. Uit de verkeersgegevens blijkt dat in mei/juni en in oktober/november het aantal files op de snelweg A2 in de ochtendspits (tussen 06.00 uur en 10.00 uur) en in de avondspits (tussen 15.00 uur en 19.00 uur) aanzienlijk hoger is dan in alle overige maanden van het jaar. Ook ontstaan er in noordelijke richting meer files dan in zuidelijke richting.

https://www.mirta2deilvught.nl
De doorlooptijd van de proef betreft daarom in elk geval de maanden oktober en november. De voortgang van de proef of de mogelijk definitieve invoering van de maatregel worden bepaald door de monitoringsresultaten. Als de eerste resultaten bijvoorbeeld geen positieve effecten tonen op doorstroming en veiligheid van het verkeer, kan de proef direct worden stopgezet. Wanneer de monitoringsresultaten positief zijn, volgt definitieve invoering.

https://www.mirta2deilvught.nl
Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, provincie Gelderland, regio Rivierenland en gemeente 's-Hertogenbosch hebben de handen ineengeslagen om de doorstroming op de A2 tussen knooppunt Deil en knooppunt Vught te verbeteren. Binnen het Programma A2 Deil-Vught werken we samen om de bereikbaarheid in het gebied te vergroten. Met 28 maatregelen wordt gewerkt aan oplossingen voor de korte, middellange en lange termijn. Kijk op de website MIRT A2 Deil-Vught voor meer informatie.


Deel dit artikel:                   





Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt files knooppunt Hoevelaken aan
Nieuwsbericht
Langdurige samenwerking tussen Heijmans en Schiphol
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt fase 1 uitbreiding A1 Apeldoorn-Azelo aan Heijmans
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen pakt groot knelpunt op A15 aan
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Event
Heijmans pakt wegenproject N280 Roermond aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
N272 Boxmeer - Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Nieuw asfaltmengsel zorgt voor minder tanken en minder CO2
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Strooiwagens Rijkswaterstaat afgelopen winter 14 keer de wereld rond
Nieuwsbericht








[Banners]